شوره سر: علت و درمان آن

۱۳۹۹/۵/۱۴

درمان-شوره-سر

علت دقیق شوره سر نامعلوم است. با این حال بسیاری از کارشناسان موافقند که ابتلا به شور سر به علت رعایت نکردن بهداشت نیست.
شوره سر عارضه پوست سر است که باعث می شود تکه های پوست ظاهر شوند. شوره سر عارضه ی شایعی است که با خارش همراه است. در بعضی موارد ممکن است باعث خجالت باشد و درمان آن براحتی صورت نپذیرد.

دلایل شوره سر
1) به اندازه کافی موها را شانه نزدن
کسانی که به طور مرتب موهای خود را شانه نمی کنند بیشتر در معرض خطر ابتلا به شوره سر هستند.
این به این دلیل است که با شانه زدن موها به ریختن پوستهای مرده کمک می شود و این افراد از این امکان برخودار نمی شوند.

2) مخمر یا قارچ
افرادی که به مخمر حساسیت دارند هم بیشتر در معرض ابتلا به شوره سر هستند. افراد حساس به مخمر(قارچ) اغلب در طول فصول گرم سال کمتر دچار شوره سر می شوند و در طول فصول سرد سال وضعیت شوره سر آنها بدتر می شود. اشعه UVA خورشید این قارچ را خنثی می کند.

3) پوست خشک
افرادی که دارای پوست خشک هستند بیشتر به شوره سر مبتلا میشوند. هوای سرد زمستان و استفاده از وسایل گرمایشی و خشکی هوا علت رایج ایجاد پوسته و خارش پوست سر است. افرادی که شوره سر آنها به علت خشکی پوست است، پوسته های کوچکتری دارند و این پوسته ها چرب نیستند.

4) درماتیت سبورئیک (پوست چرب تحریک شده)
افراد مبتلا به درماتیت سبورئیک مستعد شوره سر هستند. درماتیت سبورئیک مناطق زیادی از پوست را تحت تاثیر قرار میدهد، از جمله پشت گوشها، استخوان سینه، ابروها و کناره های بینی و نه فقط پوست سر.
بیمار دارای پوستی چرب و قرمز است که با پوسته های سفید یا زرد پوشیده شده است.

5) به اندازه کافی با شامپو نشستن
برخی از مردم می گویند به اندازه کافی با شامپو نشستن باعث افزایش چربی موها و سلولهای پوستی مرده شده و در نتیجه باعث شوره سر می شوند.
اگرچه خیلی از کارشناسان در این مورد شک دارند.

6) عارضه های خاص پوستی
افرادی که مبتلا به پسوریازیس، اگزما و برخی عارضه های دیگر پوستی هستند اغلب بیشتر از دیگر افراد دچار شوره سر می شوند.

7) برخی بیماری ها
بزرگسالانی با بیماری پارکیسون و برخی بیماری های عصبی بیشتر مستعد ابتلا به شوره سر و درماتیت سبورئیک هستند.
بیمارانی که حمله قلبی داشته اند و یا سکته کرده اند و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند هم بیش از بقیه دچار شوره سر می شوند.

8) واکنش به محصولات پوست و مو
برخی افراد به بعضی از محصولات مراقبتی پوست و مو با قرمزی، خارش و پوسته ریزی واکنش نشان می دهند. کارشناسان می گویند زیاده روی در مصرف شامپو باعث التهاب پوست سر و شوره سر می شود.

9) مالاسزیا
ملاسزیا قارچی است که روی پوست سر همه زندگی می کند. در کل مشکلی ایجاد نمی کند ولی گاهی اوقات هم می تواند از کنترل خارج شود.
این قارچ از چربی که از فولیکول مو ترشح می شود تغذیه می کند و وقتی این اتفاق می افتد باعث آزردگی پوست سر شده و پوست سر سلول های پوستی بیشتری تولید می کند که این سلول ها می میرند و میریزند آنها با چربی موجود در پوست سر ترکیب شده و تبدیل به آن چیزی می شوند که ما آن را شوره سر می دانیم.

رژیم غذایی، استرس های روحی و HIV هم از دیگر عوامل ابتلا به شوره سر هستند.

درمان شوره سر
هنگام درمان شوره سر باید دو عامل را در نظر بگیرید:
1. سن
2. شدت شوره سر
هدف شما جلوگیری از شوره سر است بوسیله کاهش سرعت تولید سلولهای پوستی یا خنثی کردن تولید قارچی که ممکن است عامل شوره سر باشد.

شامپوها و آماده سازی پوست سر
محصولات و شامپوهایی برای این منظور در داروخانه ها موجود است. اما باید به خاطر داشته باشید که درماتیت سبورئیک با این محصولات قابل درمان نیست و فقط کنترل می شود.
قبل از استفاده از شامپوهای ضد قارچ اگر امکان دارد و البته با دقت هرگونه پوسته یا شوره ای که روی پوست سر وجود دارد را پاک کنید زیرا با این کار شامپو اثر بیشتری خواهد داشت.
اگر در ریشهای خود هم شوره دارید می توانید از شامپوی ضد شوره برای این قسمت هم استفاده کنید.

هنگام استفاده از شامپوهای ضد شوره تا زمانیکه وضعیت شوره سر بهتر شود به صورت روزانه از شامپو استفاده کنید و سپس استفاده از آن را کاهش دهید.
ممکن است شامپویی که از آن استفاده می کنید دیگر اثر نداشته باشد در این موارد بهتر است شامپوی خود را عوض کنید و از شامپویی استفاده کنید که مواد تشکیل دهنده متفاوتی داشته باشد.
اجازه دهید تا شامپو مدتی روی پوست سر بماند، حدودا 5 دقیقه اگر شامپو را زود بشویید مواد موجود در شامپو نمی توانند به خوبی عمل کنند.
اگر بعد از چندین هفته شوره سرتان با این محصولات درمان نشد به یک پزشک متخصص پوست مراجعه کنید.

عوارض احتمالی شوره سر
افراد مبتلا به شوره سر یا درماتیت سبورئیک به ندرت عوارضی را مشاهده می کنند. اگر هم عارضه ای رخ دهد بیشتر به خاطر محصولات درمانی است. اگر متوجه شدید که یکی از شامپوها یا محصولات ضد شوره مشکل یا حساسیتی برای پوست سر ایجاد می کند استفاده از آن را قطع کنید.

..