شوره سر چیست؟

۱۳۹۹/۵/۱۴

شوره-سر-چیست

شوره سر عارضه پوست سر است که باعث می شود تکه های پوست ظاهر شوند. شوره سر عارضه ی شایعی است که با خارش همراه است. در بعضی موارد ممکن است باعث خجالت باشد و درمان آن براحتی صورت نپذیرد.
خوشبختانه، شوره سر را قابل کنترل است. در موارد خفیف فرد فقط به شامپوی مناسب که  دارای مواد شوینده ملایم است احتیاج دارند. اما وقتی که شدید باشد شامپوهای دارویی نیاز است.

شوره سر چیست؟
سلولهای پوستی انسان همیشه در حال نوسازی هستند. وقتی که سلول های پوستی جدید در پوست سر ساخته می شوند سلولهای قبلی (سلولهای مرده) به سطح می آیند و سپس از پوست سر جدا می شوند.
افرادی که دارای شوره سر هستند سلولهای جدید سریعتر تولید می شوند و میمیرند که باعث می شود پوسته بیشتری از سر جدا شده و بریزد و شوره سر را بیشتر نمایان می کند.
اگر پوست در معرض دمای بیشتری قرار بگیرد ریسک ابتلا به شوره سر افزایش پیدا می کند.
شوره سر می تواند مزمن یا در نتیجه برخی محرک های خاص باشد. افراد مبتلا به شوره سر همچنین ممکن است تجربه التهاب و قرمزی در پوست سر را داشته باشند.
پوسته ریزی بیش از حد ممکن است به علت بیماری ها یا عارضه های درونی مثل پسوریازیس، عفونت های قارچی(مالاسزیا)، درماتیت سبورئیک یا حتی شپش باشد.
برخی افراد با شوره سر شدید ممکن است از مشکلات اجتماعی یا مشکلات اعتماد به نفس رنج ببرند. بنابراین درمان این عارضه می تواند هم از لحاظ فیزیولوژی و هم از لحاظ روانشناسی حائز اهمیت باشد.

خشکی پوست سر باعث شوره نمی شود
بعضی افراد تصور می کنند که شوره سرشان به خاطر خشکی بیش از حد پوست سرشان است. آنها سعی می کنند تا با شامپو نزدن و یا کمتر شستن موها آن را درمان کنند چون فکر می کنند که شستن وضعیت را بدتر می کند. ولی این درست نیست.
شوره سر با خشکی پوست سر در این مورد که با شستن با شامپوهای مناسب وضعیت شوره سر بهتر می شود، فرق می کند.

درماتیت سبورئیک
یک عارضه پوستی است که در آن پوست ملتهب شده یا پوسته پوسته می شود. درماتیت سبورئیک پوست سر حالت شدیدتر شوره سر است. وقتی که پوست سر را درگیر می کند اغلب مردم آن را به عنوان شوره سر می شناسند. درماتیت سبورئیک باعث ایجاد پوسته های بزرگتر و چربتر نسبت به انواع دیگر شوره می شود.
درماتیت سبورئیک علاوه بر پوست سر در سایر قسمتهای بدن هم می تواند اثر بگذارد.

علائم و نشانه های شوره سر
افراد بزرگسال مبتلا به درماتیت سبورئیک پوست سر ممکن است تکه هایی قرمز، پوسته پوسته و چرب روی پوست داشته باشند.
پوسته ها هم روی پوست سر وجود دارند و هم درون موهای فرد
پوسته ها ممکن است چرب باشند
ممکن است احساس سوزش یا خارش و گاهی اوقات درد در پوست سر وجود داشته باشد



..